کوه اژدها؛ جاذبه ای عجیب و دیدنی در سمنان

به گزارش مجله سرگرمی، کوه اژدها با 1265 متر ارتفاع، از منحصربه فردترین جاهای دیدنی گرمسار به شمار می آید. این کوه یکی از کوه های جالب با چین خوردگی های عجیب است که بر اثر فعل و انفعالات زمین شناسی در طی سالیان دراز به وجود آمده اند. کوه شامل نوارهای قرمز، قهوه ای و سفید رنگ موج وار و درهم تنیده می گردد که یک ساختار خاص را پدید می آورند. این چین خوردگی ها مرکب از لایه هایی با جنس های سنگ ماسه، شن و سنگ جوش هستند.

کوه اژدها؛ جاذبه ای عجیب و دیدنی در سمنان

آشنایی با کوه حیرت انگیز اژدها در سمنان

کوه اژدها در استان سمنان واقع است. یکی از تماشای ترین و کم نظیرترین پدیده های ساختمانی ایران، چین خوردگی شمال گرمسار است. مردم محلی کوه در برگیرنده این پدیده را کوه اژدها می نامند. نوارهای سرخ، قهوه ای و سپید رنگ سازند سرخ بالایی (میوسن) به شکلی موج گونه در هم پیچیده اند و یک ساختار تماشای را پدید آورده اند.

این پدیده در تناوبی از سنگ ماسه، شیل و سنگ جوش شکل گرفته است. این پدیده زمین شناسی چین مرکب نایمده می گردد. نیروها از دو جهت و همزمان وارد شده و باعث بوجود آمدن این چین های تماشای شده است.

تصویر مربوط به چین اژدها است که از سمت شرق (سمت راست تصویر) منتهی به گسل اژدها و از سمت غرب (سمت چپ تصویر) منتهی به شغال دره می گردد. گسل نرمال اژدها باعث جدا شدن دو توده یکی به سن ائوالیگوسن و دیگری میو پلیوسن شده است.

گسل گرمسار نیز که کل منطقه را تحت تاثیر قرار داده و از پای کوه اژدها رد می گردد. این استرس ها باعث شده تا چین خوردگی که در تصویر دیده می گردد از حالت افقی خود خارج شده و شکلی مانند اژدها ایجاد گردد. کوه اژدها به وسیله جاده ارتباطی تهران-گرمسار، قبل از ورودی شهر گرمسار قابل مشاهده و دسترسی است.

شهر گرمسار جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی دارد که این کوه یک نمونه خاص و هیجان انگیز از این جاذبه هاست. این کوه دارای سنگ ها، شیارها و کانی های رنگی است که با تابش نور خورشید به آن ها، این نور منعکس شده و چشم انداز ای تماشای و هیجان انگیز به وجود می آورد.

به صورت کلی کوه های این منطقه دارای چین خوردگی ها و شکل های عجیب هستند؛ ظاهر و شکل این کوه نیز به گونه ای است که انگار یک اژدها روی زمین کشیده شده و چین خوردگی های کوه هم ردی از همین کشیده شدن است.

رنگ های قهوه ای، قرمز و سفیدی که مانند موج روی این کوه وجود دارند، چنین شباهتی را ایجاد نموده اند.

در این منطقه تفریحات دیگری هم وجود دارد که می توانید تجربه کنید؛ مثلا می توانید در این کوهستان دوچرخه سواری و یک دل سیر ماجراجوی کنید. بعلاوه کوه های این منطقه به علت اشکال و رنگ های خاصی که دارند، برترین منظره ها را برای عکاسی فراهم نموده اند؛ پس یادتان نرود با این کوه یک سلفی یادگاری بگیرید.

در نزدیکی کوه اژدها گرمسار جاذبه های گردشگری دیگری هم وجود دارد. اگر تا آنجا رفتید، فرصت بازدید از این مکان های تماشای را از دست ندهید. مثلا در قسمت شرقی این کوه یک دره وجود دارد که با طی کردن آن به غار نمکی می رسید.

از دیگر جاذبه های پرطرفدار گرمسار هم می توان قصر بهرام گور، کاروانسرای مربوط به دوره صفویه، تنگه ظلمات، غارهای نمکی، کویر بزرگ ریگ جن، گنبد نمگی کوهدشت، پارک ملی کویر ایران، خانه تاریخی باقری ها، آب انبار تاریخی را نام برد. بعضی از این جاذبه ها حتی معروفیت جهانی دارند.

دسترسی به کوه اژدها

شهرستان گرمسار دارای کوه هایی است که اشکال و چین خوردگی های منحصربه فردی دارند. سالانه گردشگران زیادی برای تماشا این کوه ها و جاذبه های گردشگری و تاریخی این شهرستان به این منطقه سفر می نمایند. یکی از این کوه ها که از بقیه آن ها فرق دارد، کوه اژدها نام دارد. ارتفاع این کوه 1265 متر است.

برای تماشا این کوه باید به استان سمنان، در فاصله یازده کیلومتری غرب مرکز شهرستان گرمسار، دهستان لجران بروید. به صورت دقیق تر برای دسترسی به این کوه از تهران باید ابتدا به سمت مشهد حرکت نموده و 94 کیلومتر برانید تا به فاصله یازده کیلومتری از شهرستان گرمسار برسید.

در این مسیر، از شهرک صنعتی گرمسار که عبور کردید کمی جلوتر، قبل از ورودی شهر در سمت چپ تان یک کوه با ظاهری عجیب، شیارهای رنگی و خاص توجه شما را به خودش جلب می نماید؛ این کوه همان کوه اژدها گرمسار است.

پس از مشاهده این کوه باید خودروی خود را پارک نموده و چند دقیقه پیاده روی کنید تا به پای کوه برسید.

مسیری که باید پیاده تا پای کوه بروید، مسیری سنگلاخی است؛ پس برای تماشا چین خوردگی های کوه از نزدیک باید کفش مناسب کوهنوردی به پا نموده و یک بطری آب همراه داشته باشید. پس از کمی کوهنوردی خود را در بالای چین خوردگی های رنگی خواهید یافت.

تصور کنید در میانه جاده در حال رانندگی هستید به ناگاه با صحنه ای روبرو می شوید که اگر از قوه تخیل بالایی برخوردار باشید بر روی کوه نقوش منحنی شکلی را می بینید که اهالی نام اژدها را بر آن نهاده اند. مردم گرمسار معتقدند که اژدهایی بزرگ با چنگال هایش این طرح رنگارنگ را بر بدنه کوه کشیده است. اژدهایی که در کویر گرمسار به مسافران خوش آمد می گوید و از آنان به گرمی استقبال می نماید.

منبع: گردشبان
انتشار: 9 شهریور 1402 بروزرسانی: 9 شهریور 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164556

به "کوه اژدها؛ جاذبه ای عجیب و دیدنی در سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوه اژدها؛ جاذبه ای عجیب و دیدنی در سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید